Ceglédinfo
Covid teszt 24 órán belül

Hír, program

A MÁV és a hétfő

2019.09.18. 08:04 Rovat: Közélet
Fotó: Bálint Sándor, Ceglédinfo közösség

A MÁV javára lehet írni, hogy a média kérdéseire gyorsan válaszol. Valószínű, ha a teljes MÁV úgy működne, mint a Sajtóosztály, akkor nem kellene utastüntetést szervezni a MÁV ellen szeptember 26-án 18:00 órára. Ezúttal a hétfői cirkuszról tettük fel kérdéseinket. A válaszokat és javíthatatlanul cinikus kommentárjainkat olvashatják a cikkben.


Melyik kivitelezőnek köszönhetik az utasok a mai bonyodalmakat a ceglédi vonalon és milyen kötbért érvényesít a MÁV a kivitelezővel szemben?

A pályafelújítás kivitelezője a MÁV FKG Kft. volt. Vizsgálat alatt van, hogy szeptember 16-án, hajnalban miért nem fejezték be időben a karbantartási munkát. Amennyiben a vasúttársaság megállapítja a vállalkozó felelősségét, a szabályok által előírt kötbérezést alkalmazza.

 

Ceglédinfo kommentár: kíváncsiak vagyunk a szabályok által előírt kötbér hogyan igazodik az utasoknak okozott károkhoz.


Mit tud ajánlani a MÁV azoknak, akik emiatt lekésték a repülőgépüket Ferihegyen?

Amennyiben a feláras vonat legalább 30 percet késik az utasok átalány-kártérítést igényelhetnek. Az uniós és hazai jogszabályoknak megfelelve, a feláras vonattal utazók részére a vasúttársaság 30 és 119 perc közötti késés esetén a menetdíj 25 százalékát, 120 perc, vagy annál nagyobb késés esetén a menetdíj 50 százalékát visszafizeti. Kártérítést csak abban az esetben kaphatnak, ha a feláras vonaton utazónak a vasúttársaság hiányos szolgáltatása miatt bizonyítható kára származik - például lekési a repülőt, amelyre jegye volt. A kártérítés összege nem haladhatja meg az utas menetjegye árának, vonat kimaradás esetén a tizenötszörösét, 30 perc vagy azt meghaladó időtartamú késés esetében az ötszörösét, 5 perc és 30 perc közötti késés esetében a háromszorosát, 5 percet meg nem haladó késés esetében az egyszeresét. A kártérítési igény jogosságát és az esetleges kifizetés mértékét minden esetben, egyedi elbírálás alapján - a késés okait, körülményeit vizsgálva - határozza meg a MÁV-START.

Nem feláras vonat esetén az utas sem késés miatti átalány-kártérítésre, sem - az utas bizonyítható kára esetén - kártérítésre nem jogosult. Természetesen úgynevezett visszatérítési és átalány-kártérítési igénybejelentő lapon leírhatja panaszát, melyhez csatolhatja a menetjegyeket, beküldheti a MÁV-START Ügyfélszolgálatához, ahonnan - az általános ügyintézési időn (30 nap) belül - egyedi elbírálás alapján akár a menetjegy árának teljes vagy részleges visszafizetésében is részesülhet.

 

Ceglédinfo kommentár: tehát, aki a MÁV kivitelezés csúszása miatt lekéste a repülőgépét, maximum a vonatjegy árát kaphatja vissza. Csoda-e, ha nem választják a MÁV-ot az utasok, ha fontos, hogy pontosan érjenek oda valahová?

Megfigyelhető, hogy Kelenföldön nem mondják be és ki sem írják, hogy a vonat a vágány elejéről vagy a végéről indul, így az utasok rohanhatnak csapatosan, mikor a rövid vonat beáll (pl. mai napi 7:37-os Székesfehérvár-Veszprém gyorsvonat). Mi annak az oka, hogy ilyen könnyen elkerülhető kényelmetlenséget is kénytelenek az utasok eltűrni?

A kelenföldi állomáson a vonatok megállási helyeit úgy jelölték ki, hogy a lépcsők, illetve liftek melletti peronrészen álljanak meg. Amennyiben a vonatszerelvény kevesebb kocsiból áll, illetve egy motoregységes FLIRT, előfordulhat, hogy a vonat vége eltávolodik az aluljáró lépcsőitől, liftjeitől. Annak érdekében, hogy ez ne történjen meg a rendszeresen erre közlekedő mozdonyvezetők figyelmét a MÁV-START felhívta arra, hogy mindezekre figyeljenek, az utasok kényelme érdekében a megfelelő helyen álljanak meg. Kelenföld nem vonatindító állomás, innen érkezés után indulnak a vonatok. Ezért a hangosbemondó és a vizuális utastájékoztató nem jelzi a vágány eleje, vége információt.

 

Ceglédinfo kommentár: Az indoklás egy vicc és ismét megmutatja, hogy az utasok kényelme másodlagos szempont a vasúttársaságnál. Azért nem képes a MÁV egyszerű információkat sem közölni, mert Kelenföld nem vonatindító állomás? Ez nem magyarázat. A magyarázat az informatikai és utastájékoztató rendszer hiányossága, amelynek javításához a vezetés részéről akaratra van szükség.

A ceglédi vonal rendszeres késései miatt még mindig rendszeresen lekésik az utasok Kőbánya-Kispesten a Kelenföld felé történő csatlakozást, így fél órát kénytelenek várni. Korábban azt a választ adta a MÁV, hogy a menetrenden nem lehet változtatni, akkor sem, ha a MÁV képtelen azt a betartani. Mivel a csatlakozást a MÁV útvonaltervezője ajánlja fel, mit tudnak ajánlani a teljes kiszámíthatatlanság közepette Kelenföld felé igyekvő utasoknak?

A Kelenföld felé közlekedő vonatok a szoros menetrendi idők miatt nem tudnak többet várni az előírt 3-5 percnél a késett vonat csatlakozására. Abban az esetben az összes dunántúli vonat menetrendje felborulna. A MÁV-START figyeli a vonatok menetrendjét, s mindent megtesz annak érdekében, hogy a csatlakozások kiszámíthatóak legyenek.

 

Ceglédinfo kommentár: Másképpen megfogalmazva ugyanezt: sajnos a vonatok késnek és ezért a MÁV tehetetlen, mintha ez rajta kívülálló körülmény lenne. Ezek a késések évek óta fennállnak, a ceglédi vonal utasai évek óta késik le a csatlakozást Kelenföld felé és kényszerülnek fél órát várakozni a szétrohadt Kőbánya-Kispest állomás apokaliptikus romjai között. Vajon még hány évig fogja "figyelni" a MÁV a vonatok menetrendjét mire sikerül felszámolni a problémát. Ilyen lenne egy versenyképes vasúti közlekedés?

 

NE feledjék! Szeptember 26-án utastüntetés a MÁV ellen! A Ceglédinfo ott lesz! Elegünk volt a MÁV-ból, a ceglédi ingázók több tiszteletet érdemelnek!

Értékelés: 4.67/3

Eseménynaptár

Ke Sz Cs Sz Va
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Aktuális programok

Jelenleg
nincsenek
programok...

Cegléd időjárása

meteoblue

Térségi Adattár

Régi honlapunk